'Moss Korforening  framførte ”Requiem” av Guiseppe Verdi 27. mars 2011. Dette var et både dramatisk, vakkert og harmonisk verk som stilte høye krav til kor, solister og orkester. Framføringen i Jeløy kirke var den største satsingen i korets 90 år lange historie. Profesjonelle solister (Birgitte Christensen, S, Ingebjørg Kosmo, M, Marius Roth Christensen, T, Magne Fremmerlid, B) og orkester (50 musikere, flest fra DNO og noen freelancere, konsertmester Daniel Dalnoki) i toppklasse deltok. Koret bestod av hele 100 sangere fra Moss Korforening, Sofiemyr Kirkekor og Jeløy kirkes Ungdomskor. Dirigenter for korene var Trond Egil Oftung og Bernt Nordset. Trond Egil Oftung dirigerte konserten i Jeløy kirke.

Les anmeldelsen i Moss Avis

Moss Korforening har de siste årene fremført flere store korverk:

2010

"Himmelsk klang fra 3 kor" Gabriel Faures Requiem og diverse korverk av Rutter, Mozart, Rehinberger og Løvland.
Konserten ble avholdt i Moss Kirke 14. mars, og var et samarbeid mellom Jeløy kirkes Ungdomskor, Jeløy kirkes Barnekor og Jeløykameratene. Solist var Johannes Weisser. Medvirkende var også musikere fra Den norske operas orkester

Verdis Requiem

Faures Requiem

Ellingtons Sacred Concert

"Sacred Concert" av Duke Ellington.
Lørdag 23.10 og søndag 24.10 i henholdsvis Mortensrud kirke og Jeløy kirke. Dette var en jazzkonsert  med musikere fra Bajazz Big Band. Vi framførte sammen med Parenti Vocalis og Vigdis Oftung var dirigent under begge konsertene.

«Oratoriet Elias» av Felix Mendelssohn

Fremført i Rosenhold Campus 8. mars og Moss Kirke 15. mars. Dette var et vellykket samarbeidsprosjekt med Sofiemyr Kirkekor. Medvirkende solister var Birgitte Christensen, Ingebjørg Korsmo, Helge Rønning og Magne Fremmerlid som Elias. Øvrige solister var Elise Gillebo, Jorunn Lovise Husan, Marius Berg og Eirik Krokfjord. Dirigenter var Bernt Nordset og Trond Egil Oftung. Orkesteret bestod av strykere fra Den Norske Opera, blåsere fra Den Kongelige Norske Marines Musikkorps og Torbjørn Ottersen på slagverk fra Oslo Filharmoniske Orkester.

Mendelssohns Elias

Händels Messias

Messiah av Georg Friedrich Händel.
Fremført i Moss kirke 6.april 2008 i samarbeid med Jeløy kirkes Ungdomskor med Barokkanerne og solistene Birgitte Christensen (sopran),  Gro Bente Kjellevold (alt), Fredrik Akselberg (tenor) og Johannes Weisser (bass).

Prøysen og Vreeswijk

Polaren Pär møter Jørgen Hattemaker. Viser av Alf Prøysen og Cornelis Vreeswijk.
Fremført på Parkteateret 16. september 2007, med Håkon Paulsberg med musikerne Terje Norum (piano), Ingar Guttormsen (bass) og Odd Erik Hansen (gitar).

Requiem av John Rutter / Cantique de Jean Racine av Gabriel Fauré.
Fremført i Moss kirke 18. april 2007 i samarbeid med Jeløy kirkes Barne- og Ungdomskor. Medvirkende var solistene Trine Wilsberg Lund (sopran), Eileen Siegel (fiolin) og Sunniva Rødland Wtrre (harpe) samt strykere fra og blåsere fra Marinemusikken i Horten.

Rutters Requiem

Mozarts Requiem

Requiem og Ave Verum Corpus av Wolfgang Amadeus Mozart.
Fremført i Moss Kirke 26. mars 2006 i samarbeid med Jeløykameratene og Jeløy kirkes Barne- og Ungdomskor med Barokkanerne og solistene Åshild Skiri Refsdal (sopran),  Trine Øien (alt) og Magnus Staveland (tenor).

Salme 42 Wie der Hirsch schreit av Felix Mendelssohn og Stabat Mater av Gioacchino Rossini.
Åpningskonsert Moss Musikkfestuke i Moss kirke 6. mars 2005 med profesjonelt orkester fra Musikkonservatoriet i Szeged, Ungarn, forsterket med norske musikere og solistene Birgitte Christensen (solist), Trine Øien (alt), Helge Rønning (tenor) og Paul Åge Johannessen (bass).

Rossinis Stabat Mater

Følg oss på: